Štrekna – več kot kolesarska pot

Štrekna
MOV

Atraktivna proga je zanimiva za privablja goste iz vse države in širše – Poudarek je na predstavitvi lokalne ponudbe ‒ 87.000 kolesarjev na na lokaciji Huda Luknja

Jesen je za kolesarjenje čudovita, vseeno pa služi kot opomnik, da se kolesarska sezona počasi končuje. Kolesarski dragulj na našem območju je ena najbolj obiskanih kolesarskih prog ‒ Štrekna. Atraktivna proga ni zanimiva samo za domače kolesarje, temveč privablja goste iz vse države in širše. Letos je merilec direkcije za infrastrukturo na lokaciji Huda Luknja naštel 87.000 kolesarjev. Ta podatek je v skladu s pričakovanji, odgovarjata sogovornika Aleš Rupreht in Ana Pisar Čivić iz Regionalne razvojne agencije (RRA) Koroška.

Nastajanje in upravljanje

Štrekna je nastajala postopoma med letoma 2007 in 2024. Grajena je bila po odsekih, z različnimi finančnimi viri in načini ureditve prometa, kar vpliva tudi na njeno upravljanje. Za starejši del med Otiškim Vrhom in Gornjim Doličem skrbijo občine s komunalnimi službami, nove odseke, namenjene izključno kolesarjem, pa upravlja Direkcija RS za infrastrukturo. Na Regionalni razvojni agenciji Koroška (RRA Koroška) opravljajo koordinatorsko vlogo – povezujejo občine, uporabnike in pristojne službe ter skrbijo, da so težave na terenu odpravljene čim hitreje.

Izzivi zahtevnega terena

Odsek med Gornjim Doličem in Velenjem poteka po enem najzahtevnejših območij, kjer se pot vije skozi sotesko. Že med gradnjo so ugotovili, da bo potrebno obsežno varovanje s podporami in mrežami proti padajočemu kamenju. Teren in podnebne spremembe prinašajo vedno nove izzive, zato se občasno pojavijo zdrsi in zasipi. Ob nedavnem primeru hudega neurja je bila Štrekna nekaj dni zaprta. Vozna površina sicer ni bila poškodovana, a bo za zaščito poti in kolesarjev potrebna trajnejša rešitev.

Kolesarski bonton

Na RRA Koroška veliko pozornosti namenjajo varnosti in kulturi. V sodelovanju s policijo, občinami in sveti za preventivo organizirajo akcije ozaveščanja, delijo nasvete in kolesarske zvončke, postavljajo table z omejitvami hitrosti ter skrbijo za redno obveščanje uporabnikov. Žal se tudi tu pojavlja vandalizem – od grafitov do poškodb opreme. »Štrekna je skupen javni prostor, do katerega bi morali imeti enak odnos kot do lastne hiše,« poudarjata sogovornika. Na RRA spodbujajo kulturo odlaganja smeti po zgledu gora – kar prineseš, odneseš s sabo. Zaradi vedno večjega števila uporabnikov se pojavljajo konflikti med pešci, kolesarji, lastniki psov in drugimi. Kolesarski bonton zato temelji na spoštovanju, strpnosti in prilagajanju. Uporabnike spodbujajo, naj se ob konicah, zlasti ob vikendih, izogibajo gneči. Na poti so redno prisotni policisti na kolesih, ki opozarjajo na pravila in varnostno opremo ter s tem prispevajo k redu.

Kaj na Štrekno spada in kaj ne?

Ker so posamezni odseki poti urejeni različno – nekateri kot kolesarska, drugi kot pešpot – je vprašanje dovoljenih prevoznih sredstev precej zapleteno. Na novejših delih imajo prednost kolesarji, na starejših pešci, ponekod pa pot poteka po javni cesti. V prihodnje razmišljajo o popolnem poenotenju prometnega režima, da bo vsem uporabnikom jasno, kje in kako se lahko vozijo.
Vse bolj priljubljena tudi med tujimi kolesarji
Poleg domačinov prihajajo obiskovalci iz Avstrije, Hrvaške, Nizozemske in Nemčije. Prenovljena spletna stran beleži že več kot 43.000 obiskov, število sledilcev na družbenih omrežjih pa se približuje 10.000. Mnogi kolesarji jo povezujejo z mednarodno potjo Drava Bike, kar regiji prinaša dodatno prepoznavnost.

Štrekna bus prepeljal več kot 2.000 potnikov in 1.200 koles

Štrekna bus je bil letos v okviru projekta TRANS-BORDERS+ (Interreg CE) nadgrajen na vsakodnevno obratovanje v juliju in avgustu ter skupaj z izvajalcem prevozov Nomagom in Družbo za opravljanje javnega potniškega prometa opremljen z novo, modernejšo prikolico. V omenjenih dveh mesecih je prepeljal več kot 2.000 potnikov in 1.200 koles. Rezultat je osmislil nadgradnjo, saj je bilo tako v letošnjem letu prepeljanih daleč največ potnikov in koles v vseh sedmih sezonah izvajanja. K temu niso prišteti potniki in kolesa, ki jih je prepeljal v mesecu septembru, ko je obratoval samo med vikendi.

Turistična ponudba ob poti

Posebna pozornost je namenjena predstavitvi lokalne ponudbe – od gostincev do nastanitev in naravnih znamenitosti. Prenovljena spletna stran ponuja konkretne ideje za izlete, kosilo ali počitek ob poti. Kolesarje želijo spodbuditi, da v krajih ob poti ostanejo dan ali dva in odkrijejo še druge zanimivosti. Gostinci in ponudniki doživetij se na pobude dobro odzivajo, zanimanje pa vsako leto raste.

Pogled v prihodnost

Razvoj turistične ponudbe ob Štrekni sicer ni neposredno v domeni RRA Koroška, a si tam želijo, da bi se okoli poti razvilo še več gostinskih in spremljevalnih dejavnosti. »Kolesarji so nad potjo navdušeni. Če bodo imeli ob poti kakovostno ponudbo hrane, nastanitev in doživetij, se bodo zagotovo vračali,« pravijo na agenciji. Štrekna tako ostaja več kot le kolesarska pot – postaja simbol povezovanja, trajnostne mobilnosti in lokalnega sodelovanja.