»Dobrega učitelja se bomo spominjali tudi kot odrasli«

Katja Pristušek
Naš čas

V okviru projekta »Učitelj sem! Učiteljica sem!« se je na na letošnji razpis prijavilo 16 navdihujočih učiteljic in učiteljev iz osnovnih in srednjih šol po vsej Sloveniji. Njihove prijave je pregledala strokovna komisija, sestavljena iz predstavnikov šolstva, znanosti, gospodarstva, medijev in civilne družbe. Med prijavljenimi je izbrala tri superfinaliste, ki poosebljajo vrednote odličnosti v izobraževanju. In med njimi je tudi Katja Pristušek, učiteljica OŠ Antona Aškerca Velenje, ki učence spodbuja, da postanejo sprememba, ki si jo želijo – in da ne obupajo nad seboj. Kot pravi: »Verjamem v vsakega izmed vas. Ja, tudi v tebe.«
Nominiranko iz našega domačega kraja smo ob tej priložnosti povabili na pogovor.

Poklic učiteljice je čudovit

Katja Pristušek, ki je učiteljica že 31 let, pravi, da je nihala med tem, ali bi bila učiteljica ali pravnica. Nato je po tem, ko se je njena plavalska kariera končala, v srednji šoli začela otroke poučevati plavanja. Tako se je hitro pokazalo, da ji srce bije za poučevanje. »Otroška energija je tista, ki je prevladala ob odločitvi za učiteljstvo in  še do danes mi ni žal,« doda Pristuškova.
»Nekateri pravijo, da vrednot ni več, da učiteljski poklic ni več to, kar je bil, da tudi otroci niso več takšni, kot so bili, sama pa gledam na vse to malo drugače,« razloži učiteljica in doda: »Vrednote so, samo je treba o njih govoriti, vsak dan, zato, da jih otroci ozavestijo in da jim zlezejo pod kožo, in ja, učenci so drugačni, pa saj smo tudi mi drugačni, ker spremembe so in spremembe bodo. Spremembam pa se je treba tudi prilagajati in prenehati s prstom kazati na drugega. Poklic učiteljice je za mene še vedno čudovit zato, ker vsi skupaj lahko rastemo, se razvijamo in iz dneva v dan postajamo boljša verzija sebe.«

»Otrokom ribe ne dam, naučim pa jih dobro loviti«

Na vprašanje, kako komunicira s svojimi učenci, učiteljica razloži: »Pri komunikaciji je izziv poslušanje, ker mi, ko slišimo neko vprašanje, v možganih že procesiramo, kaj bomo odgovorili in s tem dejansko ne poslušamo. Ampak dve ušesi in ena usta imamo zato, da bolj poslušamo in manj govorimo. Če pa imaš znanje nevrolingvističnega programiranja, coachinga in hipnoze, pa komunikacija vodi samo k rešitvi in zadanemu cilju, ker v bistvu znaš postaviti pravo vprašanje in tudi na situacijo znaš pogledati drugače. Menim, da si je za vsakega otroka treba vzeti čas, da ga spoznaš in da v njem najdeš tisto dobro. S tistimi, ki so pridni in motivirani in živijo v vzpodbudnem domačem okolju, je delati zelo lahko, meni pa izziv predstavljajo tisti, ki nekako odstopajo od pričakovanj večine. Kot učiteljica se trudim učiti otroke, da do odgovorov pridejo sami, ker stvari, ki jih dosežeš sam, so veliko več vredne. Torej jaz otrokom ribe ne dam, naučim pa jih dobro loviti.«
Kot pravi, k dobri komunikaciji sodi tudi dobro opazovanje in prilagajanje. »Ko vidim, da imamo v razredu preveč dela, da so utrujeni tako učenci kot tudi jaz, si vsi skupaj vzamemo odmor in nas za 5 do 10 minut vodim in popeljem v neko sproščeno, domišljijsko stanje in tako podam sugestije, ki jih v tistem trenutku potrebujemo. Po teh premorih so otroci vedno polni elana, na tak način se obvezno sproščamo tudi pred vsakim testom.«

Joga v razredu

Pristuškova v razredu z otroki redno izvaja jogo. Kako se ji je utrnila ideja za to? »Jogo sem sama izvajala že kar nekaj časa in potem opravila še tečaje. Kar naenkrat me je prešinilo, da če se sama po jogi tako dobro počutim, se bi najbrž tudi otroci. Po petnajstih letih izkušenj z jogo sem jo poskusila tudi z otroki in bili so tako navdušeni, tako punce kot tudi fantje. S tem imam zelo dobre izkušnje, tudi z tistimi otroki, ki drugače niso najbolj prizadevni.«

»NLP - to so znanja, ki bi jih moralo poznati čim več učiteljev«

»Že četrto leto sem pri dr. Aleksandru Šinigoju asistentka na vseh področjih in tam predajam znanja med starše in učitelje, kako lahko v razredu uporabijo NLP tehnike, coaching in hipnoze, da bo poučevanje oziroma sobivanje z otrokom postalo boljše. Menim, da so to znanja, ki bi jih moralo poznati čim več učiteljev.«
Na svojem YouTube kanalu »Katja Pristušek zmoreš« mesečno objavlja meditacije za otroke in mladostnike, ker si želi, da bi se otroci zavedali, da se zmorejo in znajo sprostiti in umiriti sami.

»Dober učitelj zna v otroku prepoznati tisto dobro.«

Kaj mora po njenem imeti dober učitelj razloži: »Verjamem, da se bomo dobrega učitelja spomnili tudi kot odrasli, ker dober učitelj zna v otroku prepoznati tisto dobro in to tudi dvigniti na višji nivo. In tudi znati videti, ko kdaj kak otrok skrene na stran poti in ga pograjati. Dober učitelj mora znati povezovati, usmerjati, navdihovati, se smejati...«
Kako pa komentira nominacijo za učiteljico leta? »Ko sem izvedela za nominacijo, sem bila izjemo počaščena in hvaležna, zame je to ena potrditev, da delam dobro. Moj namen je širši javnosti predstaviti uporabnost nevrolingvističnega programiranja in coachinga ter hipnoze, tako pri delu in pouku kot v vsakdanjem življenju. Verjamem, da ima večina učiteljev svojo zgodbo, iz katere bi se mi vsi lahko učili, mi trije, ki smo nominirani, pa smo se bili pripravljeni tudi izpostaviti. Sama bom še naprej sledila svojemu načelu, ne glede na rezultat nominacije, da delam dobro, da skušam postajati vedno boljša in da svoja znanja prenašam svojim učencem, staršem in vsem drugim, ki si to želijo.«