Velenje, 25. novembra – Razvojna agencija SAŠA regije je v okviru Centra za pravični prehod SAŠA v sodelovanju s SAŠA inkubatorjem organizirala mednarodno konferenco o razvojnih priložnostih na področjih hrane, energije in tehnologij. Kar 15 domačih in tujih predavateljev se je posvečalo vprašanjem o tem, kako vlagati v razvoj, kaj je tista prava ideja, s katerimi tehnologijami, tudi umetno inteligenco, si pomagati pri učinkovitem delu, kako razmišljati o podjetništvu doma in v evropskem prostoru, o digitalizaciji, kako priti do navdihujočega učinkovitega poslovnega okolja, o mikologiji za zdravstvene, ekološke in prehrambne namene, obvladovanju novodobnih energetskih sistemov, o tem, kako prepoznati prednosti lokalnega okolja in o tem, kako vse sile usmeriti v rast podjetja.
Verjame v moč povezovanja
Ena od predavateljev je bila tudi Ajdovka Urška Jež. Z bogatimi izkušnjami na področju prodaje, ustanavljanja podjetij in vodenja ekip je znana po tem, da je sposobna ustvariti nove podjetniške projekte v najkrajšem možnem času. Čeprav je njen um naravnan tehnično in analitično, jo ljubezen do prodaje in dela z ljudmi spremlja skozi vso kariero, v kateri je dosegla številne pomembne dosežke. Je ena redkih ženskih vodij, ki je študirala na Fakulteti za strojništvo, kar je začetni korak v njeni edinstveni poslovni poti. Začela je kot strojna inženirka v Litostroju, kjer je že kmalu spoznala, kako ključno je delati z ljudmi in talenti.
»Takoj sem opazila, kako pomemben je pravi vodja, ki zna navdihniti in voditi ekipo. Takrat sem se začela učiti o tem, kako pomembna sta povezovanje ljudi in gradnja skupin,« pravi. Po tem, ko je šlo podjetje zaradi krize leta 2008 v stečaj, se je odločila, da bo svojo pot usmerila v ustanavljanje in svetovanje slovenskim podjetjem pri odpiranju poslovnih enot v tujini. Takrat je tudi začela z raziskovanjem start-up ekosistema.
»Imela sem jasno vizijo: pomagati podjetnikom, jih vzpodbujati in jim pokazati, kako lahko dosežejo uspeh s povezovanjem z drugimi,« pojasnjuje. Njena naloga je bila vedno usmerjena v to, da podjetnike nauči, kako se povezovati z različnimi deležniki in kako skupaj ustvariti dodano vrednost. Zavedala se je, da se prave inovacije rodijo tam, kjer se srečajo različni svetovi – start-upi, korporacije in mladi talenti. »Zmeraj sem verjela, da je moč v povezovanju. Start-upi so kreativni in agilni, korporacije pa potrebujejo inovacije. Ko sta ta dva svetova združena, lahko nastanejo neverjetne stvari,« poudarja Urška.
Tehnološke spremembe niso grožnja, ampak priložnost
V okviru svoje karierne poti je ustanovila ABC Accelerator, prvi zasebni pospeševalnik v Jugovzhodni Evropi, in ustvarila številne programe za podporo start-upom. Ni pa ostala le pri tem – razvila je tudi celovit program transformacije korporativnih procesov, ki podjetjem pomaga pri prilagoditvi na tehnološke spremembe.
»Tehnološke spremembe niso grožnja, ampak priložnost. Ljudje se ne smemo bati sprememb, ampak jih moramo, če želimo napredovati, sprejeti,« pravi Urška Jež. Njeno najnovejše področje dela vključuje pomoč start-upom, ki se osredotočajo na fizične produkte, in tistim, ki se še vedno borijo za pridobitev finančnih sredstev. Skupaj s partnerji je razvila tudi sklad za investiranje v start-up podjetja, usmerjena na težje dostopna področja, kot so razvoj fizičnih izdelkov in inovacije na področju napredne tehnologije. Verjame, da je prihodnost v povezovanju različnih talentov, znanj in industrij, in je odločna, da bo še naprej pomagala ustvarjati boljše poslovne priložnosti za vse.
Podjetništvo ni lahka pot
Zdi se, da se mladi danes vse bolj odločajo za podjetništvo, vendar se še vedno bojijo izzivov, ki jih prinaša samostojna podjetniška pot. »Ne bi rekla, da se mladi bojijo, res pa je, da mnogi raje izberejo poti, kot so freelancing ali influencerstvo, kar so postale zelo popularne in privlačne 'službe'. Podjetništvo je še vedno pogosto razumljeno kot življenjski slog, ki zahteva trdo delo, dolge ure in pripravljenost, da se soočiš z neuspehi,« pravi Urška.
Mladi v podjetništvu danes res ne iščejo samo denarja, temveč načine, kako ustvariti nekaj svojega, kar bo imelo smisel in vpliv. »Podjetništvo ni lahka pot. In to je nekaj, kar mladi pogosto spregledajo – velik del podjetniškega uspeha je trdo delo, učenje in prilagajanje spremembam, ki se dogajajo hitro. Vidimo samo zgodbe o uspehu, ni videti vseh težav in neuspehov, ki so pripeljali do tega uspeha,« dodaja sogovornica, ki v zvezi s prihodnostjo izpostavi trenutno najbolj vroče trende, ki oblikujejo podjetniški svet.
»Dve področji, ki sta danes še posebej aktualni, sta zagotovo tehnologije, povezane s pridelavo hrane, in biomedicina. Biotehnologija, bioinformatika, robotika in energetska podjetja so trenutno izjemno perspektivni sektorji. Seveda pa ni nič zagotovljenega – kdo ve, kaj bo čez tri leta,« poudarja.
Za podjetnike to pomeni, da je ključno, da so sposobni prilagajati svojo pot. »Mladi, ki se odločijo za podjetništvo, morajo biti odprti za nove priložnosti, saj se stvari spreminjajo hitro. Če začnejo kot energetski start-up, se lahko že čez nekaj let znajdejo v povsem drugačni industriji, a če bodo pripravljeni opaziti nove trende in priložnosti, bodo znali uspešno preiti na drugo področje,« pravi.
Poleg tega je Urška Jež prepričana, da je podjetništvo na dolgi rok povezano z vztrajnostjo, učenjem in s prilagodljivostjo. »Za podjetnika ni dovolj le začetni zagon, na koncu je pa tudi nekaj sreče – biti na pravem mestu, ob pravem času, ob pravih ljudeh. Toda brez trdega dela in znanja se te priložnosti ne bodo odprle,« opozarja Urška.