Velenje, 2. decembra – Grashka je blagovna znamka, ki se je hitro uveljavila na slovenskem trgu z ekološko in regionalno pridelanimi delikatesami iz rastlinskih sestavin. Martin Rojnik, ustanovitelj podjetja, si obeta še širši preboj na evropske trge in sodelovanje z največjimi igralci v živilskem sektorju. Dotaknil se je začetkov podjetja, izzivov in vizije za prihodnost.
Grashka je začela kot startup. Kje ste trenutno na poti razvoja podjetja?
»Definitivno smo že v nekoliko zrelejši fazi startupa. Ko smo začeli, smo imeli precej bolj nejasen pogled na to, kaj vse bomo dosegli, zdaj pa smo v fazi, ko zaključujemo določene procese in pripravljamo korake za širši preboj, tudi v tujino. Čutimo, da smo na pravi poti in zdaj je čas za odločne razvojne korake.«
Ko se ozrete nazaj, kaj bi morda naredili drugače?
»Verjetno bi sprejemali odločitve hitreje. Včasih smo čakali predolgo, ker smo želeli biti popolni, in to nas je nekoliko upočasnilo. Še posebej bi se izognili določenim izzivom in problemom, ki so se pojavili, saj bi jih lahko predvideli. Vendar pa je to del poti – skozi te izzive se učimo in rastemo. Največji izziv za nas je bil oblikovati novo kategorijo izdelkov. To je zelo dolgotrajen proces, ki zahteva ogromno potrpežljivosti. Da bi trg prepoznal naše izdelke, je bilo treba veliko časa, truda in vztrajnosti. Prav tako smo morali prepričati investitorje in kupce, da so naši izdelki nekaj, kar še niso videli, a so vredni zaupanja. Gre za dolgoročno igro, kjer uspeh ni takojšnji.«
Kje se vidite čez nekaj let? Kakšni so cilji?
»V bistvu smo v stalnem razvoju. Konstantno izboljšujemo svoje izdelke, hkrati pa smo v fazi, ko vlagamo vse, kar imamo, v razvoj novih generacij izdelkov. Na srečo imamo Graška Deli v Centru Rog v Ljubljani, kjer lahko neposredno dobimo povratne informacije od strank. Ta neposreden stik nam omogoča, da bolje razumemo njihove potrebe in želje.«
Kakšna bo nova generacija vaših izdelkov in kaj točno spreminjate?
»Nova generacija izdelkov se osredotoča na napredno mikro fermentacijo, kar je bolj kompleksen proces fermentacije. Dodajamo kompleksne sladkorje, da ustvarimo bolj zapletene umami okuse in izboljšamo organoleptične lastnosti izdelkov. Vse to temelji na fermentaciji stročnic, ki omogoča bolj bogate okuse in boljše hranilne lastnosti. To, kar smo do zdaj razvili, je le začetek, in upamo, da bomo naslednje leto že lahko predstavili nove rešitve, ki bodo še bolj inovativne.«
Kje so vaši izdelki na voljo?
»Sodelujemo z različnimi partnerji in restavracijami, vključno z nekaterimi znanimi slovenskimi imeni in drugimi restavracijami, pa tudi manjšimi odjemalci, kot so hoteli in catering podjetja. To nam omogoča širitev v manjši, a pomemben segment. Poleg tega razvijamo tudi večja pakiranja, kjer pa dajemo večji poudarek sodelovanju z največjimi živilskimi podjetji. Zdaj smo v fazi, ko sodelujemo s Pekarno Pečjak in razvijamo nove izdelke, ki bodo še dodatno izboljšali našo ponudbo in kujemo pot za sodelovanje s tujino.«
Kako pomembna so bila sredstva, ki ste jih pridobili do zdaj, in kako so vplivala na razvoj podjetja?
»Ta sredstva so bila ključno pomembna. Brez njih ne bi mogli vlagati v razvoj novih tehnologij, izboljšave naših izdelkov in marketing. Ta kapital nam je omogočil, da smo prišli do te faze. Zdaj pa že razmišljamo o naslednjem koraku – vstopu v fazo, kjer ciljamo na impact sklade iz tujine. To nam bo omogočilo povezovanje z večjimi industrijskimi partnerji na globalnem trgu in morda tudi večji mednarodni prepoznavnosti. Pričakujemo, da bo to ključni korak, ki bo našo blagovno znamko postavil še višje.«
Kaj bi svetovali novim podjetnikom, ki šele začenjajo svojo pot?
»Pomembno je, da se ne bojiš napak. Vsak startup je poln izzivov in težav, vendar je ključno, da se iz njih učiš in vztrajaš. Prav tako je pomembno, da imaš jasno vizijo, vendar tudi pripravljenost prilagajati svoj načrt, ko se pojavijo nepredvideni izzivi.«
Kje imate svoje prostore in koliko ljudi je trenutno zaposlenih pri Grashki?
»Proizvodnjo imamo v Velenju, kjer tudi nadaljujemo z razvojem in se osredotočamo na inovacije in ustvarjanje novih produktov. Kar se tiče marketinga, imamo Graška Deli platformo v Centru Rog, ki nam služi kot testna platforma za testiranje izdelkov. Zdaj vstopamo v fazo, kjer bomo iskali bolj kompleksne kadre in imamo izziv, kako kadre spraviti v Velenje. Iskanje primernega kadra je namreč izziv, saj je slovenski trg dela pogosto še vedno naklonjen preprostejšim, krajšim vožnjam do delovnega mesta. Seveda pa verjamemo, da se to spreminja. Velenje ima strateško prednost, saj se bo v prihodnosti s projektom Foodhub razvilo v privlačnejše okolje za razvojni in proizvodni kader. MO Velenje in SAŠA inkubatorji bodo zagotovo pripomogli k temu, da bo prostor za podjetja, še bolj ugoden za rast. Z ustrezno podporo bomo lahko pridobili ljudi, ki bodo pomagali pri našem širjenju.«
Martin Rojnik: »Imamo izjemno ekipo, ki verjame v našo misijo in se povezuje z vrednotami podjetja.«