Agencija za varnost prometa začenja že drugo letošnjo nacionalno preventivno akcijo z naslovom Osredotoči se na cesto, ki bo potekala od 30. septembra do 6. oktobra 2024. Akcija opozarja na nevarnosti motečih dejavnikov med vožnjo ter poziva k zbranosti in osredotočenosti voznika na cesto. Letos te pozive še dodatno podpira nova poštna znamka iz serije Varnost v prometu, ki nosi sporočilo "Ne uporabljaj telefona med vožnjo!"
Na osredotočenost voznika negativno vpliva vrsta dejavnikov, kot so prehitra vožnja, čustvena stanja, utrujenost in stres, ki povečujejo tveganje za prometne nesreče. Poleg uporabe mobilnega telefona so nevarna tudi ravnanja, kot so nastavljanje radia ali klimatske naprave, prehranjevanje, kajenje in ličenje. To potrjujejo tudi rezultati ankete, ki jo je Agencija izvedla med prvo tovrstno akcijo januarja letos. Zato Agencija poziva: "Med vožnjo se posvetimo le eni, najpomembnejši stvari – vožnji." V jesenski akciji vabijo k sodelovanju v anketi o vplivu obcestnih oglasnih panojev na osredotočenost voznikov med vožnjo.
»Osnovni namen preventivne akcije je širšo javnost ozavestiti o tem, kako nevarni so zasloni in drugi motilci pozornosti oziroma vsa ravnanja, ki zmanjšujejo slušno in vidno zaznavanje ter zmožnost obvladovanja vozila. Tako je poleg uporabe telefona med vožnjo prepovedana tudi uporaba računalnikov, tablic, ličenje, prehranjevanje, poslušanje preglasne glasbe – vse, kar vpliva na varno udeležbo v cestnem prometu. Neosredotočenost vodi v slabši reakcijski čas voznika, počasnejše zaznavanje prometne signalizacije in reagiranje nanjo, daljši zavorni čas, zmanjšano zaznavanje okolice in prometa, večje tveganje pri odločitvah, kot je npr. zmanjšana varnostna razdalja, manjše prilagoditve razmeram na cesti in drugo. Ob tem ne naslavljamo le voznikov, ampak tudi ranljive udeležence v prometu; pešce, kolesarje, voznike (e-)skirojev in lahkih motornih vozil. Uporabo vseh motečih naprav (mobilnih telefonov, slušalk in drugih naprav) v prometu zato odsvetujemo tudi pešcem, ki nemalokrat zamišljeno in odsotno, s pogledom v zaslon stopijo na prehod ali kolesarsko stezo, ne da bi se prej prepričali, ali je to zanje varno,« je opozorila direktorica Agencije za varnost prometa mag. Simona Felser.
Vprašalniki dajejo uvid o izkušnjah voznikov
Da bi pridobili uvide o osebnih prepričanjih in navadah ter motnjah, ki lahko pomembno vplivajo na sposobnost osredotočanja voznikov na vožnjo, je Agencija za varnost prometa januarja letos izvedla spletno anketo. Rezultati so bili zaskrbljujoči in kažejo na to, da je pozornost voznikov na vožnjo prepogosto manjša, kot bi morala biti. Veliko voznikov vozi prehitro, med vožnjo telefonira, se liči in prehranjuje, ne prepoznava utrujenosti in seda za volan, čeprav so uživali alkohol.
V zadnjem času se v javnosti pojavlja razprava o oglasnih panojih ob cesti ter njihovem vplivu na osredotočenost in zbranost voznikov med vožnjo. Agencija za varnost prometa zato ob robu tokratne nacionalne preventivne akcije Osredotoči se na cesto vabi k izpolnjevanju kratke spletne anonimne ankete, s katero želi preveriti, kako oglaševanje ob cesti vpliva na voznike ter s priporočili prispevati k izboljšanju prometne varnosti in predlagati ukrepe za ureditev tega področju. Anketo lahko izpolnite na povezavi https://avp-rs.1ka.si/reklamni-panoji
Odgovori bodo uporabljeni izključno v raziskovalne namene, rezultati pa bodo predstavljeni v sklopu akcije "Osredotoči se na cesto" januarja 2025.