Bojevita kraljica noči

Matej Vranič
Naš čas

Matej Vranič, raje filmar kot fotograf – Njegov film o sovi je naravoslovno znanstvena zgodba – Izgubili smo prvinski stik z naravo, kar se nam bo maščevalo

Velenje, 11. oktobra – Mateja Vraniča poznamo kot fotografskega mojstra, s svojimi tremi filmi Ptice jezer, njihova vrnitev, Divja Slovenija in najnovejšim Bojevita kraljica noči pa dodaja vloge režiserja, direktorja fotografije, producenta, montažerja in scenarista. A v glavni vlogi vedno nastopajo živali.

V Bojeviti kraljici noči je glavna igralka sova. Naravoslovni film, ki je s presledki nastajal šest let in ga Vranič imenuje naravoslovno znanstvena zgodba, prikazuje redke posnetke lova, hranjenja, gnezdenja in vzreje mladičev ene največjih evropskih sov, kozač pa tudi raziskovalne odprave Ala Vrezca z Nacionalnega inštituta za biologijo, kia velja za enega najboljših poznavalcev kozač na svetu. Režiser nam tako rekoč iz prve roke pokaže opremljanje gnezdilnic s kamerami, obročkanje mladičev, pa tudi njihove prve poskuse plezanja in letenja, ki ju s pomočjo navigacijskih naprav analizirajo na inštitutu. Vranič s pomočjo sodobnih daljinsko vodenih kamer posname ognjevite napade sove kozače, ki se v obrambi mladiča s kremplji večkrat zažene v biologa, oboroženega z mehko oblazinjeno motoristično čelado na glavi. Filmska ekipa v svoji raziskovalni vnemi obišče tudi avstrijske biologe, ki si od leta 2009 prizadevajo naseliti kozačo na svojem ozemlju, saj je ta zaradi posegov v naravo in ljudskega vraževerja v prejšnjem stoletju pri njih tako rekoč izumrla.

Matej Vranič o sebi

»Zadnje čase sem bolj filmar kakor fotograf. Včasih sem se res bolj ukvarjal s fotografijo, zdaj pa zadnjih šest, sedem let bolj ustvarjam filme za kinematografe. S fotografiranjem sem se začel ukvarjati dokaj pozno, ne vem, da bi me za to kdo navdušil. Morda imam to v genih, kajti moj stari oče je bil fotograf in sem že od malih nog skakal okoli njega. Ves čas pa sem imel željo malo ustvarjati gibljive slike. V zadnjih letih, ko je postala filmska tehnologija dosti bolj dostopna, sem zato bolj resno pristopil k temu.
Svoj fotografski svet sem delil na dva dela. Eno je komercialna fotografija, od česar se je dalo pravzaprav živeti. Delal sem za stranke in naročnike različnih profilov. Drugo pa sem delal zase. To je moj živalski svet, naravoslovje. To sem delal najrajši in sem zelo užival v tem delu. Eden od mojih naročnikov je še vedno National Geographic Slovenija. Nanj sem najbolj ponosen in to si štejem za največjo referenco.«

Matej Vranič o filmu

»Bojevita kraljica noči je naravoslovno znanstvena zgodba o sovah, pravzaprav o vrsti sove kozača, ki je ena najbolj agresivnih sov na svetu v času gnezdenja. Kaj to pomeni? To, da se ne boji nikogar, ki se približa gnezdu. Lahko napade medveda, divjo mačko, tudi človeka. Film govori o skrivnem dnevno-nočnem življenju nekaj parov sov in tistih ljudi, katerih delo je tesno povezano s to vrsto sove.
Prve pilotske posnetke sem začel delati že pred šestimi leti, zadnja tri leta pa je film nastajal bolj intenzivno. Uradno je bilo narejenih okoli 82 snemalnih dni, neuradno pa skoraj 300. Zakaj taka razlika? Ker nikoli ne moreš, ko delaš scenarij, natančno predvideti, koliko časa boš dejansko snemal, saj je pri naravoslovju to nemogoče. Živali nikoli ne sodelujejo in zato se določene stvari zavlečejo.
Film traja 80 minut in je namenjen vsem ljubiteljem živali, narave od osmega leta naprej. Kaj je sporočilo filma? Vsaj jaz ne delam filmov zato, da bi nekaj sporočal, dejstvo pa je, da se zadnje čase na naravo gleda malo drugače. Ampak se mi zdi, da bi lahko bili še bolj skrbni do narave in skozi film nekako hočeš ozavestiti ljudi, da je narava nekaj, kar smo mi že malo pozabili, kako zgleda, izgubili smo malo tistega prvinskega stika, kot smo ga imeli pred mnogimi, mnogimi leti. In če ne bomo ohranjali narave, se nam bo to kar hitro maščevalo.«