Naredimo gradbince spet bogate!

Gradbišče v Šaleku
Naš čas

Veščine vodenja aktualnega ameriškega predsednika so se več kot očitno prijele tudi na ministrstvu za infrastrukturo. Ministrica Alenka Bratušek je v začetku aprila gradbince opozarjala na brzdanje pri podražitvah državnih projektov, kasneje pa je obrnila ploščo in pristala na 130-milijonsko podražitev odseka 3. razvojne osi med Velenjem in Slovenj Gradcem.

Brez milijonov ni časovnice

Kot navajajo kolegi s portala Necenzurirano, so si izbrani gradbinci zagotovili dodatnih 130 milijonov evrov za gradnjo odsekov med Slovenj Gradcem in Velenjem. Ministrica Alenka Bratušek naj bi še pred nekaj tedni opozarjala gradbince, naj se držijo predvidenih finančnih okvirov pri projektih. Verjela naj bi, da bosta tako nadzorni svet kot vodstvo družbe DARS ravnala gospodarno, učinkovito in odgovorno, nato pa naj bi ravno na DARS-u prepričali ministrico k odobritvi 130-milijonske podražitve. Ponovni izbirni postopek bi namreč časovnico izgradnje 3. razvojne osi zopet premaknil vsaj za eno leto.

Brez konkurence

Podražitve gradbenih projektov so v Sloveniji sicer stalnica. Pri tokratnih podražitvah pa je novost, da se projekti podražijo že pred začetkom del. K temu bi lahko pripisali tudi izključevanje konkurence, saj je v primeru 3. razvojne osi DARS izključil turško podjetje, ki gradi drugo cev predora Karavanke, in se je trenutno prisiljen pogajati zgolj z enim konzorcijem domačih gradbincev, izbranim v prvi fazi. Podražitve omogočajo tudi dolgotrajni upravni postopki izdajanja gradbenih dovoljenj. Da so postopki izdajanja gradbenih dovoljenj nerazumljivo dolgi, je navsezadnje omogočila tudi politika, ki je z zakonom dovolila okoljevarstvenim organizacijam vmešavanje v postopke vsepovprek, posledica pa so tožbe na že izdana gradbena dovoljenja.

Čas je denar

Različne vlade do zdaj so projekt 3. razvojne osi opredeljevale kot enega najpomembnejših infrastrukturnih projektov v državi. Kljub temu državni aparat v vseh pogledih meče polena pod noge lastnemu infrastrukturnemu projektu, namenjenemu razvoju dveh odrezanih regij, ki v državno malho prispevata dobršen del denarja za vzdrževanje istega državnega aparata. Posledica teh dejanj so konstantni zamiki na časovnici gradnje, ki bi po podpisanem protokolu med državo in regijama morala biti končana že leta 2023.
V času, ko je ministrica Alenka Bratušek, je bil rok za dokončanje celotnega dela 3. razvojne osi do Slovenj Gradca postavljen v leto 2026, zadnje napovedi ministrice pa segajo v leto 2028. Z vsakim mesecem odmika od zastavljene časovnice se spreminjajo cene, običajno navzgor. Omeniti velja še, da se je edini gradbeni odsek na koroški strani – viadukt Jenina med gradnjo podražil za dodatnih osem milijonov evrov, zato je pričakovati, da je trenutna podražitev na preostalem delu odseka zgolj za pokušino.