V poletnih mesecih, ko je vročina še posebej huda, mnogi vozniki za volan radi sedejo bolj lahkotno oblečeni. In obuti. Povsem logično - dokler je predvsem obutev takšna, da v vsakem trenutku omogoča povsem varno upravljanje vozila. Tudi v trenutkih, ko je treba hitro reagirati in ukrepati.
Seveda so v vročih poletnih dneh prva izbira številnih kar natikači, ki so tipično in lahkotno poletno obuvalo. Toda zaradi svojih lastnosti vozniku preprosto ne omogočajo, da bi vedno in v vsakem trenutku reagiral tako, kot je to najbolj primerno in varno. Natikači namreč na sedijo na nogi čvrsto in zlahka tudi zdrsnejo z noge – še huje, pri tem lahko zdrsnejo tudi pod zavorni pedal. Gladka podlaga lahko pomeni, da bo (oznojena) noga zdrsnila s podplata, kar je še posebej alarmantno ob manevru silovitega zaviranja. Ravno tako natikači nimajo opetnika in je tako noga med počivanjem na tleh brez opore, mnogi natikači imajo tudi precej širok podplat, kar lahko pomeni, da boste nehote pritisnili dve pedalki – ali bo natikač odletel … Če bo, kot rečeno, končal zagozden pod pedalko zavore, le-te ne boste mogli povsem pritisniti in tako ne boste izkoristili vse zavorne sile.
In tudi, če natikače sezujete v avtomobilu in vozite bosonogi – kar vam sicer zakon ne prepoveduje, vedite, da z boso nogo ne morete zagotoviti enake oziroma enko razporejene sile (predvsem) na pedalki zavore. Noga (posebej potna) tudi laže zdrsne s pedalke (tudi plina ali sklopke), posebej še, če je ta že brez rebrastega (gumijastega) vzorca ali je ta že posnet. Še huje pa je, če na pedal zaide droben kamen, trska, košček stekla - vi pa želite nanj pritisniti z vso močjo …
Zakon sicer ne prepoveduje, toda …
Seveda se lahko zgovarjate tudi na zakon, ki eksplicitno ne prepoveduje vožnje v natikačih (ali podobnih, za vožnjo neprimernih obuvalih, kot so na primer ženski čevlji z visoko peto – ali debeli in blatni pohodniški čevlji), toda pri Agenciji za varnost prometa absolutno zagovarjamo varno in primerno obutev za volanom, ki bo omogočila udobno vožnjo, hkrati in predvsem pa tudi hipno, natančno in pravilno reakcijo ob morebitni nepričakovani situaciji v prometu.
35. člen Zakona o pravilih cestnega prometa (ZPrCP), po katerem vas policist lahko oglobi, sicer pravi: “Voznik in učitelj vožnje se morata med vožnjo vzdržati vseh ravnanj, ki bi zmanjševala njuno slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.” In če policist oceni, da vam obutev tega ne omogoča, vam vseeno lahko napiše kazen za 120 evrov.
Res pa je tudi, da je v večini evropskih držav zakon spisan podobno, toda v Franciji, Španiji in Grčiji vam lahko policist vendarle izreče globo, saj je tam vožnja natikačih kazniva, v Veliki Britaniji pa so sankcije ostre, če policija ugotovi, da ste zaradi neprimernega obuvala, povzročili nesrečo (v skrajni meri gre tudi odvzem vozniškega dovoljenja).
Kakšno obutev priporočamo?
In kakšno obute torej priporočamo? Vsekakor naj ima le zmerno debel (in čvrst) podplat (okoli 10 mm), ki omogoča odločen pritisk na pedalko zavore. Ne sme se preveč podajati - hkrati pa naj le-ta ne bo preširok. Čevlji naj bodo udobni, lahki, s trdim opetnikom in naj dobro, čvrsto objamejo nogo in podplat. Športni copati so kar dobra izbira, vendar pri tem pazite, da podplat ne bo preširok! Ste kdaj videli kakšne čevlje imajo dirkači? No, potem veste zakaj so precej ozki, tesno objamejo nogo in delno tudi gleženj. In na trgu je kar nekaj kvalitetnih replik, predvsem za tiste, ki ne morejo brez modnega navdiha za volanom.
In še nasvet
Če v poletni vročini res ne prenesete nogavic in športnih copat, potem svetujemo, da imate za sedežem spravljen par udobnih (vozniških) čevljev, da se lahko pred vožnjo hitro preobujete. In obratno.
Varnost naj bo vedno na prvem mestu!