Po pisanju portala Necenzurirano, so posamezniki v zadnjih letih na območju Slovenj Gradca kupili več zemljišč, saj naj bi pravočasno ugotovili, da jih bo prečkala hitra cesta. To pomeni, da jih bo morala državna Družba za avtoceste (Dars) še pred začetkom gradnje odkupiti – in to po precej višji ceni.
Domača podjetnika sta med letoma 2020 in 2022 postala lastnika 30 tisoč kvadratnih metrov zemljišča na lokaciji, kjer državni prostorski načrt predvideva gradnjo cestne povezave Slovenj Gradec – jug. Gre za podjetnika Tomaža Ročnika iz Velenja , ki je bil lani obsojen na dve leti zapora zaradi zlorabe položaja v zadevi Klasje, vrhovno sodišče pa je letos sodbo razveljavilo. Drugi je avtoprevoznik Mladen Dvornik s Koroške .
Pred meseci, ko je vladala prejšnja vlada Janeza Janše, sta Ročnik in Dvornik začela kupovati prva zemljišča na jugovzhodnem robu Slovenj Gradca. Do decembra 2020, torej mesec dni pred izdelavo idejnega projekta za cesto, sta imela v lasti skupno 9.300 kvadratnih metrov zemljišč. Dvornik, čigar podjetje deluje v neposredni bližini, jih je kupil v svojem imenu Ročnik pa prek Toming Consultinga, ki je uradno v lasti enega od njegovih sorodnikov.
Večino zemljiških poslov je Ročnik opravil poleti 2022, takoj po zamenjavi oblasti. Avgusta istega poletja je kupil 12 tisoč kvadratnih metrov zemljišča, Dvornik pa prek svojega podjetja X1 še osem tisočakov. Zemljišče je pripadalo kmetiji, ki je od takrat v njuni lasti. Večina zemljišč je namenjena za območja centralnih dejavnosti, torej za gradnjo nestanovanjskih stavb.
Takratni nakup je sovpadel s spremembami idejnega projekta za hitro cesto. Ta je bil, kot je razvidno iz javno dostopnih dokumentov, po reviziji končan novembra 2022, torej tri mesece po zemljiških delih, ki sta jih izvedla Ročnik in Dvornik.
Kaj sta vedela vnaprej?
Vseh 30 tisoč kvadratnih metrov zemljišč, ki sta jih načrtno kupovala Ročnik in Dvornik, je na isti lokaciji. Gre za območje, kjer bo po prostorskih aktih iz javne obravnave zrasel priključek na hitro cesto Slovenj Gradec – jug. Med drugim ima tri krožišča ob nadvozu in navezovalni cesti. V zadnji različici prostorskih aktov je bil celoten priključek zasnovan tako, da bo gradnja zajela tako rekoč vsa njihova zemljišča.
Poleti 2019 je nekdanji župan Slovenj Gradca Andrej Čas opozarjal, da mesto ne potrebuje dveh priključkov. "Južni priključek (kjer imata zemljišče Ročnik in Dvornik, op. a.) bi zlahka ukinili, saj omejuje razvoj kraja proti Šmartnemu. Skupni priključek na območju Bukovske vasi bi bilo treba premakniti na pobočje, ne pa v dolino,« je poudaril Čas.
Podjetje Lineal je na predlog MO Slovenj Gradec celo zasnovalo tako cenejšo različico priključka. A z okoljskega in infrastrukturnega ministrstva odgovarjajo, da je »(podaljšana in dražja, op. a.) povezava na takšni lokaciji najbolj učinkovita, saj omogoča takojšnjo prerazporeditev prometa med obema magistralnima cestama«.
Od kod denar za odkup zemljišč?
Za 20 tisoč kvadratnih metrov, sta leta 2022, skupaj odštela skoraj 700 tisoč evrov. Od kod Ročniku in Dvorniku denar za posle, ki bi jih v normalnih razmerah lahko označili za špekulativne? Kot je razvidno iz zemljiške knjige, nobeno od zemljišč, kupljenih med letoma 2020 in 2022, nima vpisane hipoteke. To kaže na to, da je bila že od začetka prepričana v uspeh njunega posla. Drugače kot ostali stanovalci na istem območju, ki še ne vedo, a so njihove hiše predvidene za rušenje.
V istem času, ko je kupoval zemljišča, je Dvornikovo podjetje X1 pri upniku najelo 1,2 milijona evrov kratkoročnega posojila, ki ga v letnih izkazih poslovanja ne razkriva. Obenem pa skrivnostni posojilodajalec v zavarovanje ni vzel Dvornikovega zemljišča na območju bodoče hitre ceste. Kot rečeno, se danes končuje javna obravnava državnega prostorskega načrta za odsek med Slovenj Gradcem in Dravogradom, ki ga je maja letos pripravilo podjetje Urbis.