Tom telefon: 35 let posluha za mlade

Tom telefon deluje že 35 let
MZPM

Iščejo najboljše rešitve za stiske mladih – Klic na 116 111 je brezplačen, številka pa anonimna

Velenje, 24. septembra ‒ Tom telefon je namenjen otrokom in mladostnikom. Ustanovljen je bil leta 1990 in je edini splošni telefon, namenjen mladim v Sloveniji. Otroci in mladi lahko pokličejo s kakršnokoli stisko ali dilemo, tudi z vprašanjem. Potrebo po njem je prepoznala Komisija za otrokove pravice, deluje pa kot mreža – imamo 9 svetovalnih skupin, v vsaki pa je določeno število svetovalcev, prostovoljcev.

Tjaša Bertoncelj, strokovna vodja Nacionalne mreže Tom pri Zvezi prijateljev mladine Slovenije, razloži: »Otroci in mladostniki, ki se znajdejo v težavah, nas lahko pokličejo ali kontaktirajo na spletni klepetalnici ali po elektronski pošti. Na drugi strani linije jih čaka usposobljena svetovalka oz. svetovalec. Ko klicatelj in svetovalec vzpostavita stik, steče pogovor o tem, kar jih zanima ali skrbi. Svetovalec poskuša skupaj s klicateljem priti do rešitve, ki je za otroka oziroma mladostnika ustrezna,« razloži Bertoncljeva.

Otroci in mladi ga poznajo in mu zaupajo

Klic na številko 116 111 je brezplačen, številka pa je anonimna, kar pomeni, da svetovalci številke klicatelja ne vidijo in tako ne vedo, kdo jih kontaktira. »Anonimnost je za mlade klicatelje zelo dobrodošla, ker je včasih laže o čem, sploh prvič, spregovoriti anonimno,« pravi sogovornica, ki dodaja še, da je Tom telefon med otroki in mladostniki dobro sprejet, nastal pa je prav zaradi njihovih potreb, da imajo prostor in možnost neobremenjeno spregovoriti o tem, kar se jim dogaja, z osebami, ki jih ne poznajo in niso njihovi bližnji.

Bertoncljeva pove, da je otrokom in mladostnikom po prvem pogovoru s svetovalcem ponavadi lažje spregovoriti s kom iz domačega ali šolskega okolja.

Prostovoljci Tom telefona so usposobljeni svetovalci

Vsi svetovalci Tom telefona so prostovoljci. Vsak svetovalec je, preden je izbran, deležen zahtevnega izbirnega postopka, ki mu sledi precej obsežno usposabljanje in delo z mentorjem, šele potem lahko začne svetovati samostojno. Vsem svetovalcem, ki delajo na telefonu, klepetalnici ali po e-pošti, pa je vedno na voljo strokovna služba, kjer so zaposleni strokovnjaki s področja socialnega dela, psihologije in psihoterapije. »Kakovost ali pa razbremenjevanje ob težkih primerih poteka na rednih supervizijah, na katerih se predebatirajo različni primeri, da lahko svetovalci še naprej kakovostno svetujejo otrokom in mladostnikom.« Vsi svetovalci Tom telefona, klepetalnice in e-pošte svetujejo po enotnem sistemu, po katerem svetovalci ne dajejo nasvetov, ampak skupaj z otrokom oziroma mladostnikom poiščejo najboljšo rešitev. »Pomembno je, da svetovalci znajo otroka vprašati, kako si on predstavlja situacijo, kaj bi bilo zanj dobro, v katero smer želi iti. Zelo pomembno je tudi, da svetovalci ne povedo stvari namesto njega, da imajo kličoči otroci in mladostniki dobro izkušnjo z nekom, ki jih zares posluša in tudi sliši in ki verjame vanje.«

V postkoronskem obdobju so psihične težave otrok po pogostosti na drugem mestu

Na Tom telefon kličejo otroci z različnimi težavami, vse pa so nekako povezane z njihovim razvojnim obdobjem. Sprašujejo o odnosih v družini, odnosih med vrstniki, samopodobi, telesnem razvoju, prvi spolnosti in ljubezni. Kar nekaj je tudi vprašanj o šoli in šolskem uspehu. Ena od pogostih tem je internet in težave, povezane z njim: izsiljevanje, izločanje in podobno. »To so bile vsa leta vodilne tematike, ko pa je nastopila korona, se je to nekoliko spremenilo. V ospredje so prišle psihične težave otrok in mladostnikov, ki od takrat zasedajo drugo mesto po pogostosti. Pred tem so bile psihične težave na šestem mestu. Tu so v ospredju samomorilne misli mladostnikov, različne stiske, slaba samopodoba, osamljenost, samopoškodovanje, motnje hranjenja in različni strahovi.«

Na Tom telefon lahko otroci in mladostniki pokličejo večkrat, a večini klicateljev zadostuje že enkraten pogovor s svetovalcem, pri čemer dobijo ustrezne smernice. Če temu ni tako, mladi vedo, da so dobrodošli vedno znova.

Kdaj anonimnosti ne morejo zagotoviti?

»Glede anonimnosti otrokom in mladostnikom na začetku klica zelo jasno povemo, da obstajajo tudi situacije, ko anonimnosti ne moremo zagotavljati. To so redki primeri, ampak obstajajo in sicer kadar je ogroženo njihovo življenje ali življenje nekoga drugega. Takrat smo vsi obvezani k temu, da življenje rešujemo in zaščitimo. V takšnih primerih v sodelovanje vključimo tudi policijo, reševalce ali Center za socialno delo.« Sporočil preko elektronske pošte in pogovorov v klepetalnici je čez celo leto enako, klicev pa je čez poletje manj. Povsem drugače je septembra, ko se število klicev nekoliko poveča.

Pogovor potrebujemo vsi

Pogovor potrebujemo vsi ljudje, ne glede na to, kdo smo in v kakšni situaciji smo se znašli. Po pogovoru se vsak posameznik počuti bolje. V naši bližini je skoraj zagotovo nekdo, ki nam lahko prisluhne. V trenutkih, ko morda ne najdemo primerne osebe, pa je vedno na voljo Tom telefon.