V sodobnem času so lekarniške storitve postale ključni del zdravstvene oskrbe, ki presega zgolj izdajo zdravil. Lekarne danes pacientom ponujajo široko paleto dodatnih storitev, katerih cilj je zagotoviti pravilno uporabo predpisanih zdravil in prilagoditev terapij individualnim potrebam pacientov.
Ena izmed pomembnih novosti je koncept brezšivne skrbi, ki omogoča celostno, integrirano in neprekinjeno zdravstveno oskrbo. Ta pristop povezuje različne zdravstvene dejavnosti, olajša potek zdravljenja ter izboljšuje komunikacijo med zdravstvenimi delavci. Njegov glavni cilj je povečati varnost in kakovost oskrbe pacientov.
»Zaradi daljše življenjske dobe, uspešnosti zdravljenja in pogostih komorbidnosti (več hkrati prisotnih bolezni pri istem posamezniku) postaja celovita oskrba pacientov vedno večji izziv. Z naraščajočim predpisovanjem zdravil in potrebo po optimalni uporabi le-teh je ključno dobro sodelovanje različnih zdravstvenih strokovnjakov in ustrezen pretok informacij o zdravljenju. V Lekarni Velenje si prizadevamo za zagotavljanje kakovostne obravnave pacientov in njihovo zadovoljstvo,« pove uvodoma mag. Ines Vidovič, mag. farm., iz Lekarne Velenje.
Kaj je brezšivna skrb?
»Brezšivna skrb v zdravstvu pomeni zagotavljanje neprekinjene in koherentne zdravstvene oskrbe, ko pacient prehaja iz ene zdravstvene ustanove v drugo, na primer iz bolnišnice v domačo oskrbo ali od specialista k osebnemu zdravniku. Gre za to, da se vsi vpleteni – zdravniki, farmacevti, medicinske sestre in drugi zdravstveni delavci – med seboj uskladijo, da pacient ne bi doživel prekinitev v oskrbi ali nepravilnosti pri uporabi zdravil. Brezšivna skrb v ospredje zdravstvene obravnave postavlja pacienta in predstavlja optimalen način njegove obravnave,« pravi mag. Ines Vidovič in poudari, da se v okviru lekarniških storitev brezšivna skrb nanaša na koordinacijo med lekarniškimi ekipami, zdravniki in drugimi zdravstvenimi ustanovami, da se zagotovijo ustrezna uporaba zdravil in podporne storitve, kot so svetovanje glede terapije in spremljanje bolnikov.
»Usklajevanje zdravljenja z zdravili predstavlja sestavni del celostne obravnave pacientov in s tem tudi brezšivne skrbi, saj prehajanje pacienta med ravnmi zdravstvenega varstva predstavlja veliko tveganje za pojav napak pri zdravljenju z zdravili. Te lahko vodijo do težav, povezanih z zdravili, podaljšajo čas hospitalizacije, povzročijo ponovno hospitalizacijo in vplivajo na izdatke v sistemu zdravstvenega varstva.«
Kako do brezšivne skrbi?
Magister farmacije v lekarni izdela za pacienta seznam njegovih zdravil in ga vnese v portal Zvem (digitalna obdelava), ki je na voljo vsem zdravnikom in seveda tudi pacientu. To je tako imenovana osebna kartica zdravil (OKZ), ki je nosilni dokument v brezšivni skrbi in jo v lekarni tudi natisnejo in vročijo pacientu.
»Gre za personaliziran dokument, ki vsebuje seznam vseh zdravil, ki jih pacient jemlje, vključno s predpisanimi zdravili na recept, zdravili brez recepta, prehranskimi dopolnili, zeliščnimi pripravki in homeopatskimi zdravili. OKZ pacientom omogoča, da imajo vse pomembne podatke o svojih zdravilih vedno pri roki, kar je še posebej koristno ob obisku zdravnika, specialista ali farmacevta. Prav tako se lahko uporablja v primerih, ko je nujno hitro posredovanje glede zdravljenja.«
Pacient se ob tej osnovni storitvi lahko odloči tudi za storitev pregleda uporabe zdravil (PUZ). To je storitev, ki potrebuje pogovor s še dodatno izobraženim farmacevtom, ki poteka v naprej dogovorjenem terminu in v ločenem prostoru lekarne. Poudarek in cilj je čim boljše pacientovo sodelovanje, razumevanje in reševanje možnih neželenih učinkov zdravljenja z zdravili in njihove uporabe. Zagotavljanje razumevanja namena jemanja zdravil, jemanje zdravil v pravih odmerkih je eden od temeljev za preprečevanje zapletov pri jemanju zdravil in eden od ukrepov za zagotavljanje finančno vzdržnejšega zdravstvenega sistema.
Razvijajoča digitalizacija zdravstva je namreč omogočila, da so zaznali slabe prakse podvajanja predpisanih učinkovin, neupoštevanje medsebojnih interakcij med zdravili, kaskadna predpisovanja zdravil zaradi nastopa neželenih učinkov zdravil, medsebojne interakcije med predpisanimi zdravili na recept in drugimi izdelki, ki jih pacient kupuje oz. uporablja v prosti prodaji v lekarni (prehranska dopolnila in zeliščni pripravki). Vse to lahko pomembno vpliva na izid in varnost zdravljenja.
Komu posebej priporočajo brezšivno skrb?
»Dodatne storitve farmacevta so namenjene vsem pacientom. Še posebej tistim, ki imajo predpisanih pet ali več zdravil, so pogosto obravnavani v različnih specialističnih ambulantah in v bolnišnicah, imajo pogoste spremembe v terapiji zdravil, vključno z novo uvedenimi zdravili ali prilagoditvami odmerkov, imajo neželene učinke zdravil, slabo razumejo namen zdravljenja z zdravili, imajo težave s pomnjenjem, težave z jemanjem zdravil, na primer s požiranjem tablet in kapsul. Te storitve so zelo dobrodošle tudi za svojce in skrbnike, ki sodelujejo pri zdravljenju z zdravili in jih za pacienta praviloma krije zdravstveno zavarovanje,« odgovarja farmacevtka, ki poudari, da s brezšivna skrb zagotavlja, da so vse spremembe zdravljenja in prehodi med različnimi oblikami oskrbe brezhibno koordinirani, kar zmanjšuje verjetnost zapletov.
»Farmacevti s kognitivnimi storitvami pomagamo optimizirati zdravljenje pacientov, še posebej tistih s kroničnimi boleznimi, ki potrebujejo dolgotrajno in kompleksno terapijo. S prilagoditvijo odmerkov, spremljanjem skladnosti z zdravljenjem, svetovanjem o spremembah življenjskega sloga pacienti prejmejo celostno podporo, ki je prilagojena njihovim specifičnim potrebam. S tem zmanjšujemo negotovost in izboljšujemo kakovost njihovega življenja in tako pomembno izboljšamo rezultate zdravljenja.«