Golte, 28. junija – Na Golteh so se danes spomnili 25. obletnice prebega helikopterja gazela iz Jugoslovanske ljudske armade v Teritorialno obrambo (TO). Kot je ob tej priložnosti povedala obrambna ministrica Andreja Katič, je bil prebeg helikopterja velika moralna podpora osamosvojiteljem, ki so se na več koncih Slovenije uprli mnogo večji agresorski armadi.
Kot na svoji spletni strani pojasnjuje območno združenje veteranov vojne za Slovenijo Šoštanj, sta bila pilot, kapetan 1. razreda Jože Kalan in letalski tehnik, zastavnik 1. razreda Bogo Šuštar od 27. junija 1991 s helikopterjem nastanjena v mariborski vojašnici v ekskadrilji za izvidovanje in opazovanje, njuna naloga je bila izvidovanje in opazovanje ob slovensko-hrvaški meji. 28. junija 1991 sta s helikopterjem prebegnila iz JLA in se najprej odpravila na Golte.
Takoj po prebegu je helikopter skrila ekipa delavcev Golt, pomagala pa jim je tudi enota 133. voda TO Bele Vode, kjer so helikopterju tudi prebarvali oznake jugoslovanskega vojnega letalstva in jih nadomestili z oznakami TO-001 Velenje, ter dodali slovenski grb in znak TO. To je bil tako prvi helikopter v lasti takratne Teritorialne obrambe.
Helikopter so pozneje večkrat premestili in ga na zadnje do izgona zadnjega vojaka JLA iz Republike Slovenije oziroma do 7. novembra 1991 varovali v zidani lopi za orodje pri kmetiji Juvan (po domače Žohar) v Zavodnjah 56 nad Šoštanjem. Leta 1992 so helikopter vpisali v civilni register, še pojasnjuje veteransko združenje.
Po besedah Katičeve sta morala biti načrtovanje in prebeg uresničena brez napak. Ponesrečen pobeg bi namreč verjetno pomenil smrt ali ujetništvo.
Ministrica je ocenila, da se je s podobnimi dejanji posameznikov in enot Teritorialne obrambe ter policije po Sloveniji v tistih prelomnih vojnih dneh krepilo slovenstvo, ki se je pokazalo v enotnosti, kakršne v naši zgodovini ne pomnimo. Dejala je tudi, da takrat nihče ni vedel, kako dolgo bo trajala osamosvojitvena vojna, zato so bila dejanja posameznikov, ki so tvegali svoja življenja, toliko pomembnejša za celotno narodno zavest.
Helikopter je bil v uporabi do leta 1994, ko je doživel nesrečo v Kočevskem rogu. Nato so ga restavrirali in postavili na Brnik, kjer pa je zaradi vremenskih vplivov začel propadati. Leta 2008 so helikopter ponovno restavrirali in ga vrnili v stanje iz julija 1991. Katičeva je tako dodala, da je danes helikopter obnovljen in v Parku vojaške zgodovine v Pivki predstavlja muzejski predmet izjemnega pomena za slovensko vojaško zgodovino.
Ministrica se je popoldne udeležila tudi občinske slovesnosti ob dnevu državnosti in prebegu helikopterja v Zavodnjah, kjer je nagovorila prejemnike spominskega znaka Golte 91.