Maske padajo: razkrivamo taktike tobačne industrije

Mednarodni dan brez tobaka
Zveza za boj proti raku

Vsako leto 31. maja Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) obeležuje Mednarodni dan brez tobaka, ki letos poteka pod geslom »Razkrivanje privlačnosti – razkrivanje taktik tobačne in nikotinske industrije«. Namen kampanje je izpostaviti prikrite pristope, s katerimi tobačna in nikotinska industrija svoje škodljive izdelke naredita privlačne – zlasti za mlade.

Čeprav je bil v zadnjih letih na področju nadzora nad tobakom dosežen pomemben napredek, industrija išče nove poti, kako pridobiti uporabnike in ohraniti svojo moč. To počne z uporabo arom in dodatkov, ki prikrivajo škodljivost in izboljšujejo okus, z vizualno privlačno embalažo, oglaševanjem po družbenih omrežjih in oblikovanjem izdelkov, ki spominjajo na sladkarije ali igrače – ciljno usmerjenih prav na otroke in mladostnike.

Tobačna in nikotinska industrija pogosto uporablja okuse in dodatke, da skrije resnično škodljivost svojih izdelkov. Okusi, kot so sadni, sladki ali mint, lahko prikrijejo trdoto tobaka in tako povečajo privlačnost izdelkov, zlasti za mlade, ki se morda ne zavedajo dolgoročnih zdravstvenih tveganj. Ta taktika zavaja uporabnike in zmanjšuje zavedanje o resničnih posledicah uživanja teh izdelkov. Takšne taktike ne le spodbujajo začetno uporabo, temveč tudi otežujejo prenehanje in povečujejo tveganje za dolgoročno zasvojenost in zdravstvene zaplete. Vse to predstavlja resno grožnjo javnemu zdravju.

Podatki WHO iz evropske regije razkrivajo zaskrbljujočo sliko. V letu 2022 je elektronske cigarete uporabljalo kar 12,5 odstotka mladostnikov, medtem ko je bil delež odraslih uporabnikov le 2 %. V nekaterih državah je uporaba e-cigaret med osnovnošolci celo 2- do 3-krat višja kot klasično kajenje. Zaskrbljujoče je tudi dejstvo, da večina evropskih držav mladih ne ščiti dovolj. Samo štiri države v celoti prepovedujejo arome v elektronskih cigaretah, šest jih nima nobenih zakonskih omejitev. Prav tako le 11 držav v regiji prepoveduje vse oblike oglaševanja teh izdelkov, medtem ko jih 36 dovoljuje delne izjeme.

Države pa so se odzvale na to tveganje. V Evropski uniji kot tudi v Sloveniji je bil sprejet nov zakon, ki prepoveduje dodajanje okusov v tobačne in nikotinske izdelke. Ta zakon ima za cilj zaščititi zdravje mladih ljudi in zmanjšati privlačnost teh izdelkov, še posebej za tiste, ki šele začenjajo uporabljati nikotin. Prepoved okusov je del širših prizadevanj za zmanjšanje uporabe tobaka in nikotina ter zaščito javnega zdravja. Letošnji Mednarodni dan brez tobaka  in priporočila proti raku, ki spodbujajo nekajenje, torej ponujajo  priložnost, da opozorimo na manipulativne prijeme industrije, ki vzdržujejo kulturo odvisnosti. WHO poziva k močnejši zakonodaji, boljšemu nadzoru in večji zaščiti mladih pred škodljivimi vplivi nikotina in tobaka.

Ne nasedajte lažem, ki jih te industrije širijo. Izdelki, ki izgledajo privlačno, so lahko izjemno škodljivi. Pomembno je, da se zavedamo posledic, ki jih ima uporaba tobaka in nikotina, ter sprejmemo odgovornost za lastno zdravje. Z odkritim pogledom in odločnimi ukrepi lahko skupaj ustvarimo bolj zdravo, bolj odgovorno družbo – takšno, v kateri imajo mladi prihodnost brez dima.